Eurostainless.fi Uncategorized Vakuutuksen tärkeys omille autoillesi

Vakuutuksen tärkeys omille autoillesi



Liikennevakuutus on lain edellyttämä vakuutus, joka tulee ottaa jokaiselle liikennekäytössä olevalle ajoneuvolle. Se ei siis ole mikään vapaaehtoinen lisävakuutus, vaan lain edellyttämä toimenpide sille, että saat ajaa ajoneuvolla liikenteessä. Liikennevakuutuksen piiriin kuuluvat niin autot, mopot, motocrosspyörät kuin teholtaan riittävän korkeat moottorisoidut polkupyörätkin. Lakisääteisen liikennevakuutuksen lisäksi voit ostaa vapaaehtoisen lisävakuutuksen, kaskovakuutuksen, joka tuo lisäturvaa esimerkiksi hirvivahinkoja varten. Kaskovakuutuksia on saatavilla suppeina sekä huomattavan runsaina. Vertaile eri vakuutusyhtiöiden tarjoamia vakuutuksia ja valitse mieleisesi. Liikennevakuutus uudistui 1.1.12017, jonka jälkeen myös vakuutusyhtiöiden bonusjärjestelmät uudistuivat merkittävästi. Vakuutusyhtiökohtaisia eroja on, joten kannattaa ehdottomasti tutkia, millaisin ehdoin ja kustannuksin voisit saada liikennevakuutuksen. Pelkkään bonusprosenttiin tosin ei kannata tuijottaa: kokonaishintojen vertaileminen kannattaa. Liikennevakuutuksen lisäksi ajokortti tulee kenties kokemaan uudistuksia tulevaisuudessa. Ajokorttilain muuttamista on nyt esitetty eduskunnalle. Jos ehdotus menee läpi ja ajokorttilaki uudistuu, muuttuisi ajokorttien suorittaminen tutkintopainotteiseksi. Samalla tutkintojen vaativuustaso nousisi. Nähtäväksi jää, miten eduskunta suhtautuu hallituksen esitykseen ja päästäänkö ajokorttilakia uudistamaan. Jos niin käy, on luvassa isoja muutoksia: muun muassa B-kortin ajokorttiopetuksen aloittamisen vähimmäisikä laskisi 16 vuoteen.

Autokouluun 16-vuotiaana, kortti 18-vuotiaana?

ajokortti on osoitus siitä, että on käynyt autokoulun ja ymmärtää, miten liikenteessä tulisi käyttäytyä. Koska kaikki hyvä päivittyy aikanaan, on nyt tullut kenties uudistaa ajokorttilakia. Hallitus on toimittanut eduskunnalle eteenpäin esityksen siitä, miten ja millä aikataululla ajokorttilakia tulisi muuttaa. Lakiesitys toimitettiin 19. lokakuuta vuonna 2017. Kiteytettynä siinä on kyse siitä, että ajotaidon hankkiminen sekä itse ajokortin suorittaminen vaatisivat jatkossakin opetusta, mutta opetuksen sisältöä ei olisi enää määritelty yhtä tarkasti. Tavoitteena on lisätä pelivaraa oppilaan ja hänen osaamisensa mahdollistamalla tavalla. Uudistuksen myötä kasvaisivat niin teoria- että ajokokeiden vaativuudet. Tarkoituksena olisi varmistaa, että oppilaalla on aidosti riittävät tiedot ja taidot liikenteessä turvallisesti pärjäämiseen. Siinä, missä autokoulu on nyt hyvin opetuskeskeistä, otettaisiin tulevaisuudessa harppaus tutkintopainotteiseen suuntaan. Ajokorttiopetuksen voisi aloittaa jo 16-vuotiaana, joskin itse ajokortin saisi vasta aikaisintaan 18-vuotiaana.

Vaikka ajokorttiuudistus vähentäisikin kenties opetuksen tarkkojen sisältöjen määrittelemistä, ei se tokikaan tarkoita, että oppilaat pääsisivät jatkossa vähemmillä avuilla tai opiskelutunneilla auton rattiin. Opetukselle on asetettu toki vähimmäismäärä: moottoripyöräkorttia suorittaessa se olisi viisi tuntia ja B-luokan ajokorttia suorittaessa 10 tuntia. Tällä hetkellä moottoripyöräkortin vähimmäismäärä opetuksessa on yhdeksän tuntia ja B-luokan korttia suorittaessa 18 tuntia. Tutkintojen vaativuus tulisi kasvamaan ajokorttiuudistuksen astuessa voimaan. Samalla kuljettajien rikkomusseurannan olisi tarkoitus kiristyä. Jos kuljettaja ajaisi esimerkiksi ajokorttinsa ”hyllylle”, eli joutuisi ajokieltoon, edellyttäisi ajokortin palauttaminen esimerkiksi lisäkoulutusta. Jatkossa aiempaa nuoremmat pääsisivät tutustumaan liikenteen ihmeelliseen maailmaan. Ajokorttiurakkansa voisi aloittaa jo 16-vuotiaana, jolloin sen kanssa ei tarvitsisi pitää niin kiirettä kuin vasta täysi-ikäisenä aloittaessa. Tosin ajokortin saisi käteensä vasta täytettyään 18 vuotta. Ammatillisen kuljettajakoulutuksen läpikäyneet voisivat saada ajokortin jo vuotta aikaisemmin, 17-vuotiaana.

Traktoriajokortteihin useita muutoksia

Mikäli ajokorttiuudistus toteutuu, tuo se paljon muutoksia niin traktoriluokkiin kuin traktoriajokortteihin. Esimerkiksi LT-ajokorttiluokalle voitaisiin sanoa hyvästit. Traktorimönkijät ja muut T3-luokan traktoreihin kuuluvat ajoneuvot sisällytettäisiin samaan ajokorttiluokkaan mopoautojen rinnalle. Aina autoilusta ja liikenteestä puhuttaessa on syytä muistaa turvallisuus. Siihen kun ei voi kiinnittää liikaa huomiota. Tiesitkö esimerkiksi, että Espanjassa auton ajaminen on kiellettyä kevytrakenteisilla rantasandaaleilla? Jos jää kiinni sellaisten kanssa ajamisesta, voi napsahtaa kohdalle melkoiset sakot. Turvallisinta on ajaa tukevilla, mukavilla kengillä, joiden pohjatuntuma on hyvä. Esimerkiksi tyylikkäät reebok kengät ovat niin nuorten kuin aikuistenkin suosiossa. Ne ovat kevyet, tukevat ja ne tuovat hyvän tuntuman polkimiin myös haastavissa ajo-olosuhteissa. Suomen olosuhteissa autoilevien on muistettava myös vallitsevat sääolosuhteet sekä niiden tuomat lisähaasteet liikenteeseen. Vesiliirtoon joutuminen vaatii omat kikkansa: pahinta olisi painaa jarru hätäisesti pohjaan. Talven ensimmäisillä liukkailla auto saattaa tuntua kuin pulkalta alla, mutta harjoitus ja maltti tekevät tässäkin asiassa mestarin. Onneksi ajo-opetukseen sisältyy myös liukasrataharjoittelua, eli aivan suin päin ei kenenkään tarvitse syöksyä talvipakkasilla rattiin.