Toyota Hiace – Suomen kuljettaja
Jos jokin auto pitäisi valita Suomen historian tärkeimmäksi, tuskin kukaan voisi edes kuvitella muuta autoa kuin Toyota Hiacea. Se on niin ikoninen osa maatamme, että Jope Ruonansuu teki aikanaan autosta laulun. Hiace on artikkelinsa ansainnut oltuaan tuhansien suomalaisyritysten menestyksen luottokumppani.
Taival alkaa
Hiacen ensimmäinen versio julkistettiin vuonna 1967 Japanissa. Mallinimellä H10 tunnettu auto suunniteltiin Nissan Homyn kilpailijaksi. Pienen ja pippurisen auton suurimpaan versioon mahtui 8 henkilöä, mutta se oli kuitenkin tarpeeksi pieni täyttämään japanilaisten tukien ehdot. Euroopan markkinoille Hiacen ykkösversio saapui vuonna 1972, ja Suomeen vuotta myöhemmin. Suomessa Hiacen eduiksi katsottiin Wikipedian mukaan ketteryys, suorituskyky ja edullisuus, mutta moitteita auto sai melusta, bensiinin kulutuksesta sekä ajotuntumasta. Koska silloin ei ollut käytössä rahoituspalveluita kuten https://www.freedomrahoitus.fi/, oli auton edullisuus ehdoton etulyöntiasema Hiacelle.
Virheistä opitaan
Vuonna 1977 julkistettiin Hiacen toinen sukupolvi. Koska Hiacen ensimmäinen versio oli saanut moitteita ohjaamosta, parannettiin sen äänieristystä sekä sitä pidennettiin. Uudessa Hiacessa oli lisää tilaa, ja saatavilla oli nyt myös dieselmoottori. Tämä Hiacen versio pysyi valmistuksessa vuoteen 1982 saakka, tosin kuorma-autoversiota valmistettiin aina vuoteen 1985 saakka.
Hiace nousee Suomen kulttiautoksi
Hiacen kolmas sukupolvi oli tuotannossa vain seitsemän vuotta, vuoteen 1989 saakka, mutta tänä lyhyenä aikana se saavutti erittäin hyvän suosion, ollen maamme eniten myyty pakettiauto. Kolmannen sukupolven Hiacella oli Wikipedian mukaan maine kestävänä, luotettavana ja pienikulutuksisena autona. Vuonna 1985 tuli mahdollisuus hankkia auto nelivetoisena, ja samana vuonna lamput muuttuivat pyöreistä suorakaiteen malliseksi.
Ulkonäkö kokee dramaattisen muutoksen
Vuodesta 1989 vuoteen 2004 tuotannossa ollut Hiace koki varsinkin ulkoisesti suuria muutoksia verrattuna aikaisempiin malleihin. Esimerkiksi metalliset puskurit korvattiin muovisilla, ja valot saivat suojakopat ympärilleen. Tässä mallisarjassa vaihdekeppi oli joka autossa lattialla. Vuosina 1994, 1997 ja 2002 auto koki faceliftin. Auto todettiin Kiinassa sen verran hyväksi, että se on siellä tuotannossa vieläkin ainakin kolmen yrityksen toimesta.
Viimeinen sukupolvi lanseerataan markkinoille
Vuodesta 2004 tuotannossa ollut Hiacen viides sukupolvi, mallinumeroltaan H200, jäi Euroopassa mallin toistaiseksi viimeiseksi. Vaihdekeppi päätettiin tässä mallissa sijoittaa kojelautaan, jotta auton ohjaamossa olisi helpompi liikkua. Uutta oli myös se, että Hiacen sai nyt nelilovisella automaattilaatikolla. Tämä Hiacen malli sijoittuu Japanin varastetuimpien autojen listalla kärkipaikalle. Japanissa se on ollut muun muassa ambulanssikäytössä.
Hiacen maahantuonti loppuu
Vuonna 2011 Toyotalla oli karmeita uutisia Hiace-faneille: vuodesta 2012 alkaen Hiacen myynti Euroopassa loppuu, sillä auto ei täytä EU:n päästö- ja turvallisuusvaatimuksia. Aika näyttää, tuleeko Hiace myöhemmin takaisin, jos Toyota päättääkin kehittää Hiacen täyttämään eurooppalaiset normit.
Hiacen korvaaja lanseerataan Euroopassa
Toyotalla on hyvä maine Euroopan pakettiautomarkkinoilla, ja olisikin ollut suuri vääryys jättää tämä valttikortti käyttämättä. Se päättikin tehdä yhteistyötä Euroopan suurimpiin autonvalmistajiin kuuluvan PSA-konsernin kanssa, ja tämän yhteistyön tuloksena oli vuonna 2012 lanseerattu Toyota Proace. Se on Peugeot Expertin, Citroën Jumpyn ja Fiat Scudon sisarmalli. Tämä malli valmistetaan Ranskassa, ja se täyttää EU:n vaatimukset. Vuonna 2015 lanseerattiin Proacen toinen malli. Näin Toyota on tehnyt pysyvän paluun Euroopan pakettiautomarkkinoille, mutta monet kavahtavat luotettavan japanilaismerkin yhteistyötä ranskalaisten ja italialaisten kanssa. Monille Hiace on edelleen se ainoa ja oikea pakettiauto.